Main img

Jesen, ayurveda i yoga

Napisao Miljan Markovic
on 23 septembar 2013

Prevela i obradila Tanja Đuričić

Ulazeći u jesen, svedoci smo promena u prirodi koja menja boju i temparaturu. Vlažnost je u opadanju, a kvaliteti kao što su hladnoća, vetrovitost, lakoća, suvoća i suptilnost, počinju da dominiraju. Ponekad zaboravimo da smo i sami deo prirode i da snaga energija koje menjaju sve oko nas, menja i klimu u nama samima.

Ajurveda smatra da je usaglašavanje sa sezonskim promenama osnova za održavanje zdravlja i zadovoljstva. Prema terminologiji Ajurvede, prelazimo iz „pitta“ sezone, u sezonu sa dominantnom „vata“ energijom. U zavisnosti gde živimo, ova sezona može da traje od početka oktobra do kraja decembra (dok se zima ne ustali). Međutim, priroda nam šalje dovoljno nagoveštaja kako bi na vreme promenili ishranu, stil života i dnevne rutine, te kako bismo balansirali neminovne promene koje nam novo godišnje doba donosi.

Preporuke koje izdvajam u nastavku teksta su primenjive za sve konstitucije (individualne psiho-fiziološke predispozicije), ali ukoliko znate da ste „Vata“ primarni ili „Vata“ dualni (Vata-Pitta ili Vata-Kapha) tipovi, izbor koji pravite sada, postavlja bazu za odgovor vašeg imuniteta na izazove zime koja sledi ali i na to kako se osećate i funkcionišete na svim životnim planovima.

Prvo ćemo se upoznati sa signalima koje vam telo šalje kao rezultat povišene „Vata“ energije.

SIMPTOMI POREMEĆENE „VATA“ DOŠE

 Na mentalnom nivou:

 Anksioznost, nervoza, strah, osećaj usamnjenosti, nesigurnost, hiperaktivnost, nemogućnost smirenja, konfuzija; sve ove osećaje izaziva disbalansirana vata. Možete osećati da nikako ne možete da stanete, da ne ispevate da se smirite i da ste konstantno “na rubu”, da imate milion misli koje vas čine hektičnim, koje vas ostavljaju rastrojenim, u stalnoj žurbi. Poremećaji u spavanju u odnosu na vaš uobičajeni ritam, često prate povišenu vatu.

Na nivou probave:

 Probavni trakt je prvo mesto na kojem će se manifestovati povišena vata. Povećana žeđ, krčanje creva, gasovi, naduvenost i zatvor rani su znakovi disbalansa vate. Prateće pojave mogu da budu i nejasan, neregularan apaetit, bolovi i pritisak ispod dijafragme i sušenje usta. Verovatno ćete imati potrebu za mesom, kao i za slanim, kiselim ili ljutim ukusom.

U cirkulaciji, koži, noktima, skalpu i kosi:

Na ovom nivou, već primećujemo širenje vate po celom telu i pojave koje će jasno pokazivati povećanu i proširenu vatu su: suva koža, usne, kosa, pucanje kože, peta, noktiju, pojavu zanoktica i peruti. Hladna stopala i šake jesu rezultat slabije cirkulacije prouzrokovane povećanom vatom.
U mišićima, kostima, zglobovima i nervnom sistemu:
Slabost, umor u mišićima, smanjena koordinacija, zategnutost i bolovi u zglobovima rezultat su povećane vate u muskulatornom sistemu. Visoka vata u neuromuskularnom sistemu dovodi do bolova u vratu, određenom nervu, izaziva drhtavilo u rukama ili nekom drugom delu tela.

SEZONSKE PREPORUKE ZA ISHRANU

Lepršavu i neuhvatljivu vata energiju uspešno će stabilizovati i uzemljiti uljana, kuvana i hranjiva ishrana, dominantna u proteinima i mastima. Čorbe, gulaši, jela na kašiku, bućkuriši svake vrste sa kvalitetnim namirnicama, jela kuvana sa začinima koji imaju zagrevajući efekat, te jela konzumirana topla i sveže pripremljena, dobar su oslonac koji ne dozvoljava vata energiji da nas odvede u stanje slično listu na vetru.

Povrće sa zemljanom komponentom kao što su luk, cvekla, šargarepa, tikve dobar su izbor u odnosu na povrće koje nas hladi i koje smo favorizovali u toku leta. Prednost ćemo dati procesiranoj hrani u odnosu na svežu, a u izboru voća težićemo jabukama, bananama i limunastom voću (grejpfrut, limun, limeta, pomorandža). Možemo, takođe, da unesemo suvo voće (suve šljive, kajsije i grožđe, ali natopljene u vodi pre jela).

Izbegavaćemo svaku vrstu dehidrirane hrane koja bi definitivno doprinela suvoći koju vata unosi u nas.

Slatki, kiseli i slani ukusi će biti dominantni u ovo doba godine ali biraćemo namirnice koje prirodno dominiraju ovim ukusima, a ne industrijski proizvedenim ukusima.

Efekti koje pravilan izbor hrane u ovoj sezoni treba da ima na nas jesu osećaj da nam hrana daje vlažnost, toplotu i uzemljenje (čime balansiramo suvoću, hladnoću i lepršavost koju u nama izaziva ova sezona).

Namirnice koje balansiraju vata energiju u nama su:

Jabuke, Avokado, Banana, Datule, Smokve, Limun, Limeta, Grejpfrut, Pomorandža, Mango, Suvo voće (natopljeno)

Cvekla, Šargarepa, Beli luk, Okra, Tikva, Slatki krompir

Basmati ili integralni pirinač, Kinoa, Ovas, Pšenica

Pasulj, Miso, semenke i koštuničavo voće

Puter, Mleko (toplo), Gi, Kefir, Jogurt, Sir

Meso i riba

Ulja / bademovo, maslinovo, sesamovo

Zaslađivači / med, javorov sirup, pirinčani sirup, neprerađen šećer

Začini / Anis, Bosiljak, Crni biber, Lovorov list, Cimet, Karanfilčić, Kim, Mirođija, Beli luk, Đumbir, Origano, Paprika, Ruzmarin, Peršin, Šafran, Kardamon, Kurkuma, Seme senfa

SEZONSKE PREPORUKE U IZBORU STILA ŽIVOTA

Vata energija se najlakše balansira striktnom rutinom koju pokušavamo da održimo minimum dve nedelje. Buđenje, odlazak na spavanje i obroke trebalo bi da uspostavimo i ponavljamo u isto vreme tokom ovog perioda. Dan bi trebalo da nam počne ranije i da u miru i tišini započnemo dnevnu rutinu i izbegavamo bilo kakvu žurbu, haos i nemir. Moramo da razumemo da nam je nervni sistem prilično razdražen, te stoga svako smirivanje strasti, izbegavanje konflikta i uznemirijućih misli i događaja, može da nam donese neophodno uzemljenje i smirenje. Najveći prijatelj nam je toplo susamovo ulje (zagrejano stavljanjem flašice u toplu vodu) čije nanošenje na telo će prethoditi tuširanju toplom vodom, bez upotrebe sapuna. Voda će rastvoriti ulje i otvoriti pore, a ulje će delovati na zagrevanje našeg tela, smirivanje nervnog sistema i uklanjanje viška vata energije iz kože (najvećeg organa u kom je jedno od sedišta vata energije).

Lepe emocije, blagost u ponašanju, izbegavanje svega što nosi agresivnost, brzinu ili hektičnost (od muzike do razgovora) delovaće blagotvorno na naš imunitet i energetski nivo sa kojim ulazimo u zimu.

SEZONSKE PREPORUKE U IZBORU VEŽBI

Vata se lako uzdrma svakom energičnom, brzom akcijom te stoga težimo da naše vežbe uskladimo sa potrebama tela, a ne da od vežbanja dobijemo kontra efekat – uvećanje vate koja nas umara, suši, čini razdražljivim i zaboravnim. Čime god da se bavite, vežbajte u sporom ritmu sa 50 do 70 posto intenziteta kojim inače vežbate, uz disanje kroz nos tokom trajanja aktivnosti. Hodanje, planinarenje, vožnja bickla, rolera, plivanje, joga ili tai či bi bile aktivnosti koje se mogu izvoditi u ritmu koji neće uzrujavati vata energiju i koje će vam omogućiti da sačuvate energiju potrebnu za predstojeću sezonu. Takođe možete pribeći i jednoj mentalnoj vežbi motivisani opadanjem lišća sa drveta… protresite svoje drvo i dopustite da sve stare, nepotrebne ili nekonsruktivne ideje, misli i navike otpadnu.

SEZONSKE PREPORUKE PRI IZVOĐENJU JOGA ASANA

Fokus, približavanje zemlji, zagrevanje i stabilnost jesu ideje prisutne u toku izvođenja joga asana, a koje nas vode ka balansiranju vata energije. Uključićemo dubok i fluidan dah, naglašavajući asane sa rotiranjem zglobova i time znatno usporiti delovanje vata energije na isušivanje sokova u našim zglobovima. Prenosićemo svesnost na delove tela koji su u dodiru sa zemljom (stopala, dlanove, sedalni deo ili zadnji deo tela u ležećim pozama) i time pomoći osećaju stabilnosti i uzemljenju u prevladavanju mobilne i uzrujane vate oko nas i u nama. Uključićemo relaksacione tehnike i biti što nežniji prema našem biću, kao i prema  svemu oko nas.

Jesen2